Så er jeg tilbage for sidste gang. Jeg har nu været en del af Redderklar i over 3 år og 9 måneder og I har været med fra start. Løbende gennem uddannelsen har jeg beskrevet mine tanker og følelser om bl.a. mit første, andet og tredje år, mit første hjertestop, hvordan det har været at blive virksomhedsoverdraget fra Hovedstadens Beredskab til Akutberedskabet og senest at blive forælder under uddannelsen.

Afslutningsvis vil jeg i det her blogindlæg skrive om det sidste halve år op til svendeprøven og afslutningen på ambulancebehandleruddannelsen. Det sidste halve år har nemlig handlet kort om 7. skoleperiode, hvor vi skulle forsvare vores projektopgave og dernæst forberedelse til svendeprøven.

Første møde med Akutlægehelikopteren, marts 2021

Hverdag på ambulancen
Jeg synes siden i sommers, at man har gået lidt i stampe. Jeg føler desværre ikke der har været den store udvikling og det er nok mest min egen skyld, men jeg tror mine med-elever føler det på samme måde. Dagene og vagterne går bare slag i slag. Man har for længst indfundet sig i rutinen og hverdagen er indtruffet. En kørsel alfa er blot endnu en kørsel alfa, men engang i mellem kommer der en tur, som skiller sig ud fra mængden og det er nu dem, at man husker!
I ambulanceverdenen plejer man at sige, at ingen vagter er ens og det er i og for sig også rigtigt, men så alligevel ikke.

Man møder ind og kontrollerer bilen. Så kan man slappe af, træne, være faglig eller social indtil der kommer en tur og det er hurtigt de samme 20 typer ture som går igen og igen på forskellig vis. Borgerne som vi er ude hos, er selvfølgelig forskellig fra gang til gang, men oftest er symptomerne og behandlingen ens. Patienten bliver kørt på hospitalet og man returnerer til stationen eller får en ny tur. Gentag indtil du har fri.

Selvom det måske lyder kedeligt, så er det bestemt det fedeste job jeg nogensinde har haft! Der er så mange goder, fordele og fede oplevelser i den her verden, at jeg ikke ville bytte det med noget andet. Jeg glæder mig til at komme videre i min ambulancekarriere.
Men først… svendeprøve!

Sidste skoleperiode
8. praktikperiode varer ca. 10 uger, hvis jeg husker rigtigt. Jeg tror de fleste elever på det her stadie er klar eller lige ved at være klar til svendeprøven. Vi kan vores systematik, medicin og instrukser. Nu skal alt bare kædes sammen foran eksaminator og censor.

8. skoleperiode er kun 3 uger og rent praktisk er den kun 2 uger, for den sidste uge bliver brugt på svendeprøver og reception på skolen.
Svendeprøven består overvejende af praktiske øvelser og cases, hvorfor næsten al tiden på skolen bliver brugt på at øve cases i medicinske og traumatiske patienter. Der er også rigtig meget tid til selvstudie, hvor man med sin svendeprøvemakker kan fordybe sig i de emner, som man mangler at få italesat og prøvet af.

Svendeprøven
Svendeprøven består af 3 dele. Den skriftlige prøve er en dag for sig selv og skal bestås for at kunne gå op til resten af svendeprøven. Prøven ligger typisk i skoleperiodens 2. uge, for hvis man dumper, kan man godt nå at tage en ny test, så man kan komme op til resten af svendeprøven.
Hvis man dumper hele den 2. del, så får man lov til at fortsætte resten af dagen, men det er altså hele dagen som man skal op til igen. Så hvis man kun dumper traumecasen, så er det altså også resten man skal op til.

Del 1: SKRIFTLIG PRØVE
Det er en multiple choice test bestående af 40 spørgsmål og man må have 14 fejl (ca). Man bruger skolens computer og de 40 spørgsmål bliver tilfældig tildelt ud af en pulje på 160 spørgsmål. Så ingen elev får de samme eller i samme rækkefølge.
Den skriftlige prøve består af spørgsmål om alt fra lovgivning til udrykningskørsel, beredskab og anatomi/fysiologi spørgsmål – den dækker hele pensum helt tilbage fra 1. skoleperiode.

Del 2: PRAKTISK PRØVE
Den praktiske prøve tager 4 timer og har flere underelementer i sig, som er beskrevet nedenfor. Du går til den praktiske prøve både selvstændigt og med din svendeprøvemakker under casene.

  • 4 Skillstations: Der er 4 skillstations som man skal igennem á 8 minutters varighed pr/stk. Det er tilfældige skillstationer, men emnerne kunne være luftvejshåndtering, hjertestop på barn/voksen, lovgivning, stort skadested, diabetes etc. Den ene skillstation er altid hjertestop på enten en voksen eller et barn – og din makker får så det modsatte. Så der er kun 3 ubekendte.
  • Medicinsk case: Den medicinske case tager ca. 15 minutter og du har din makker med, men han må ikke hjælpe dig. Han er en god, men stum assistent der kan finde ud af alt, men må ikke hjælpe dig. Casen handler om, at du kan din systematiske ABCDE, spørgeteknikker og korrekt medicinsk behandling af patienten. Efter du har været oppe, så er det din makkers tur. Det er nøjagtig samme type case som der er på 6. skoleperiode under Sundheds- og sygdomslære eksamen.
  • Traume case: Traumecasen er en samarbejdscase og tager ca. 25 minutter. Modsat den medicinske case, er den her del et samarbejde mellem dig og din makker og i må supplere hinanden alt det man kan. Det er en realistisk case, hvor man har pakket ambulancen op, kører væk fra skolen og får en melding. Patienten er sminket og der er gjort godt brug af rekvisitter, mega fedt!
    Traumecasen kunne være et færdselsuheld eller arbejdsulykke, hvor der er 2-3 skader som der skal reageres på. Den her del handler om, at man systematisk kan gennemgå patienten ud fra den traumeundervisning man har fået og selvfølgelig handle på de skader/fund man finder i løbet af sin traumegennemgang.

Del 3: MUNDTLIG PRØVE
Man slutter dagen af med den mundtlige prøve som tager ca. 15 minutter. Her er det en samtale med eksaminator og cencor som spørger ind til de emner du har været igennem i løbet af dagen; dine skillstations, medicinske case og traume case. De kan også finde på at spørge ind til andre ting fra hele pensum, men overvejende snakker man ud fra de ambulancefaglige emner du har været igennem i løbet af dagen.
Efter den mundtlige prøve skal alle eksaminatorer og censorer votere, hvorefter du kommer ind og får af vide, om du har bestået eller ej.

BEH06, Unord Hillerød

Færdiguddannet ambulancebehandler… om flere uger
Alle fra mit hold på Unord bestod svendeprøven! Kæmpe eufori. På den sidste dag på skoleperioden holder skolen reception, hvor du må invitere familie, arbejdsgiver kommer og holder tale og du får dit eksamensbevis.

Så er 8. skoleperiode slut, men det var noget antiklimatisk… Uddannelsen er desværre opbygget på den måde, at når man har bestået svendeprøven, så skal du tilbage i driften og køre som elev og ikke behandler. Hvis man er under 25 år ved uddannelsesstart, er denne 9. praktikperiode længere, end hvis du var over 25 år. Ikke besto mindre består man svendeprøven og er i tip top form til at komme ud og prøve sine nye kompetencer af, men der går så alligevel nogle måneder inden man officielt er færdig som elev og får sit svendebevis. Jeg er officielt færdig 27. marts 2024. Wuhu!

Det har desværre også en økonomisk ulempe for mange. Man er ”færdiguddannet”… eller man er i hvert fald færdig med alt skole. Men man er stadig elev, på elevløn. Det er i sidste ende mange tusind kroner at man ’mister’, i modsætning til hvis man startede som behandler mandagen efter bestået svendeprøve. Nå… sådan er det. Jeg er bestået! Alle er bestået! Vi er glade.

Fremtidstanker
Jeg har ikke nogen anden uddannelse. Dette er min første og jeg synes fandme det er en mærkelig følelse. Jeg kan godt lide at gå i skole, men nu er det potentielt slut indtil jeg går på pension som 75 årig. Jeg behøver i princippet ikke at tage nogen anden uddannelse, men bare arbejde som ambulancebehandler de næste 46 år. Skræmmende!

Jeg føler mig klar til at være ambulancebehandler og stå med ansvaret. Det bliver dog underligt, at eleverne vil kigge på en og stille spørgsmål og det forventes, at man har et svar.
Hvad der er endnu mere angst provokerende er, når man som ny behandler kommer ud og kører med en 2. mands elev og man får en rigtig dårlig patient, hvor hjernen virkelig kommer på arbejde, tingene skal gå stærkt og der skal iværksættes flere ting.
Jeg tror det er noget man bare lige skal over, men det er da noget jeg går og tænker på. Mon ikke man finder en acceptabel løsning uanset hvad der sker.

Hvad skal der så ske for mit vedkommende for fremtiden? Jeg fortsætter såmænd i Akutberedskabet som ambulancebehandler. Jeg håber at få en ny elev inden for nærmere fremtid og så er der åbnet op for flere specialfunktioner som man på et tidspunkt kan prøve kræfter med; ambulanceinstruktør, sociolance eller akutlægebil. Det er faktisk alle 3 ting noget som jeg gerne vil prøve, når tiden er inde. Ellers kunne jeg også godt finde på, at blive underviser på Unord. Måske vi ses deroppe en dag!

Afslutningsvis i mit sidste blogindlæg, vil jeg bare sige tak til alle jer der har læst og læser mine blogindlæg. Det har været en fornøjelse at være med hos Redderklar under hele min uddannelse.

Hvem er jeg?
Alexander, ambulancebehandler i Akutberedskabet (tidl. HBR)

Læs mere fra mig her.

Har du spørgsmål eller kommentar til mig, så stil dem herunder

Kommentar